Regulamin PartnerstwaNapędzani Wisłą” 2021

Kierunek działania

Celem partnerstwa osób, organizacji i instytucji pn. „Napędzani Wisłą” jest integrowanie, wspieranie i kreowanie działań ukierunkowanych na:

  • promocję rzeki Wisły i jej dorzecza, w tym – zasobów, kultury i historii związanych z polskimi rzekami,
  • ochrony przyrodniczej i ekologicznej doliny Wisły i Sanu,
  • promocji regionu poprzez inicjowanie lub włączanie się do inicjatyw i wydarzeń realizowanych w widłach Wisły i Sanu oraz ich dorzeczy
  • wpływ na inne środowiska, instytucje, osoby – tak aby cele oraz działania Partnerów były osiągane i realizowane,
  • utworzenie funduszu inicjatywy wiślanych, służących finansowaniu działań własnych uczestników Partnerstwa,
  • realizowanie własnych wydarzeń Partnerstwa, które mają charakter publiczny umożliwiając korzystanie z efektów działań również innym, nie będących członkami osobom i instytucjom.

Partnerstwo nie zastępuję ani nie konkuruje z własnymi działaniami członków podejmowanymi w ramach niezależnej działalności. Partnerstwo ma wspierać już istniejące inicjatywy oraz podejmować nowe, uzgodnione przez Partnerów.

Obszar działania

Partnerstwo skupia swoje działania na obszarze powiatów sandomierskiego, stalowowolskiego, tarnobrzeskiego i niżańskiego. W sytuacjach tego wymagających działania realizowane są również na innym obszarze.

Uczestnicy Porozumienia

Nie ma zamkniętego katalogu uczestników Partnerstwa. Warunkiem uczestnictwa jest:

  1. akceptacja celów Partnerstwa;
  2. chęć realizacji corocznie ustalanych działań Partnerstwa,
  3. czynne uczestnictwo w działaniach Partnerstwa (katalog obligatoryjnych i fakultatywnych działań Partnerstwa stanowi załącznik nr 1),
  4. wykazanie się samodzielnie podejmowanymi inicjatywami w obrębie Wisły i jej dorzecza na terenie ww. obszaru,
  5. respektowanie zasad Partnerstwa, w szczególności:
    1. coroczny udział w min. jednej z każdej akcji o charakterze: ekologicznym, patriotycznym, integracyjnym i organizacyjnym Partnerstwa wskazanych w Zał. Nr 1;
    2. opłacanie składek i opłat związanych z bieżącymi działaniami – wykaz zobowiązań stanowi Zał. Nr 2;
    3. udział w spotkaniach i wydarzeniach o charakterze wewnętrznym organizowanych przez Partnerstwo;
    4. koleżeńskie wzajemne wsparcie oraz unikanie działań mogących być konkurencyjnymi do inicjatyw Partnerstwa.

Członkiem Partnerstwa może zostać osoba fizyczna bądź instytucja mająca rekomendacje min 3 członków Partnerstwa, pod warunkiem aprobaty ze strony min. 50% członków Partnerstwa.

Utrata członkostwa w Partnerstwie następuję na wskutek:

  • rezygnacji;
  • nie wywiązywania się z przyjętych zobowiązań względem Partnerstwa,
  • na wskutek wykluczenia – na wniosek min. 3 członków, pod warunkiem aprobaty wniosku wykluczającego przez min. 50% członków Partnerstwa

Zarządzanie Partnerstwem

Partnerstwo opiera się na następujących filarach:

  1. Zgromadzenie Partnerów – coroczne spotkanie podsumowujące i planujące działania na rok następny. W czasie Zgromadzenia możliwe jest zgłaszanie wszelkich wniosków ewaluacyjnych, monitorujących, kontrolnych, etc. Zgromadzenie wybiera operatora partnerstwa i koordynatora działań partnerstwa;
  2. Operator Partnerstwa to formalnie zarejestrowana organizacja, dysponująca prawem do zawierania umów. Do zadań operatora należy m.in. organizowanie działań, prowadzenie sekretariatu, reprezentowanie Partnerstwa przed innymi podmiotami i osobami, występowanie do podmiotów zewnętrznych o dofinansowanie działań, promocja Partnerstwa.
  3. Koordynator Partnerstwa to osoba fizyczna, członek Partnerstwa, koordynujący bieżącą pracę. Koordynator jest, o ile nie wyznaczy, komandorem oficjalnych wypraw. Ustala i wspiera innych członków w podejmowaniu inicjatyw.
  4. Sternik (właściciel lub osoba wyznaczona przez właściciela łodzi cumującej przy pomoście zarządzanym przez Partnerstwo) odpowiada za bezpieczeństwo, porządek i przestrzeganie ustaleń jakie są związane z korzystaniem z mienia zarządzanego przez Partnerstwo jak i wywiązywania się ze zobowiązań załogi jednostki. Sternik ma obowiązek zamieścić na jednostce flagę z logiem Partnerstwa. W szczególnych sytuacjach jednostka może być oznakowana w inny sposób, pod warunkiem uzyskania zgody Koordynatora Partnerstwa oraz oznakowania w taki sposób aby widoczne była przynależność jednostki do Partnerstwa „Napędzani Wisłą”. Sternik reguluje opłaty załogi związane z udziałem w akcjach Partnerstwa.
  5. Rada starszych to grupa 3-5 osób powołanych przez koordynatora i operatora Partnerstwa do pomocy w bieżących działaniach Partnerstwa. Zakres działania Rady Starszych określane są doraźne w zależności do potrzeb czy oczekiwań.

Zasady uczestnictwa

  1. Członek Partnerstwa musi wykazać się min. jednym działaniem własnym w obszarze „Wisła i jej dorzecze”, które jest zgodne z celami Partnerstwa.
  2. Instytucja – członek Partnerstwa wskazuje przedstawiciela do reprezentowania jej w pracach Partnerstwa.
  3. Członek Partnerstwa przekaże te zasoby (pracy i/lub rzeczowe i/lub finansowe) na realizację celów Partnerstwa, które są niezbędne do realizacji rocznego planu działania. Deklaracja zasobów, które członek Partnerstwa deklaruje obejmują zasoby finansowe, rzeczowe, pracy i są wskazane w deklaracji członkowskiej lub w informacji rocznej. Ustala się, że szacowany roczny wkład własny wynosi 1000 PLN i może to być wkład pracy min. 50 godzin rocznie lub równowartość rzeczowa. Wkład pracy lub rzeczowy może być zamieniony na wkład finansowy w kwocie 1.000,00 PLN (50 godz. X 20 PLN = 1.000,00 PLN), który zostanie przeznaczony na fundusz inicjatyw Partnerstwa lub bieżące wydatki Partnerstwa.
  4. Członek Partnerstwa gwarantuje promocję Partnerstwa i innych Partnerów poprzez zamieszczanie informacji na prowadzonych portalach własnych lub społecznościowych (w przypadku udziału w inicjatywie Partnerstwa uczestnik informuje używając np. sformułowania: inicjatywa zorganizowana w ramach „Napędzani Wisłą”), bezpośredniego informowania, zamieszczania w siedzibie materiałów typu: ulotki, plakaty, zakładki, itp. dotyczących działań Partnerstwa lub innych związanych z celami Partnerstwa.
  5. Dodatkowe obowiązki członków Partnerstwa to:
    • składka roczna;
    • wpisowe (nowi członkowie);
    • opłaty z tytułu korzystania z mienia zarządzanego przez Partnerstwo;

Zobowiązania własne członków Partnerstwa są corocznie ustalane przez Zgromadzenie Partnerów.

  1. Osoby lub instytucje korzystające z mienia zarządzanego przez Partnerstwo ponoszą opłaty w kwocie o 50% wyższe od członka Partnerstwa.

Prawa uczestników Partnerstwa

  1. Pełnoprawny udział w podejmowaniu decyzji i działaniach Partnerstwa.
  2. Korzystanie z osiągnięć i zasobów jakie zostały uzyskane przez Partnerstwo.
  3. Przedstawianie propozycji zmian w funkcjonowaniu Partnerstwa.
  4. Rekomendowanie nowych członków jak i występowanie o wykluczenie członków z Partnerstwa.
  5. Korzystanie z funduszu inicjatyw własnych Partnerstwa.
  6. Oczekiwanie na pomoc i wsparcie ze strony innych Partnerów.
  7. Tworzenie własnych inicjatyw społecznościowych, zgodnych z zadaniami publicznymi wyszczególnionymi w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, finansowanych w ramach celu szczegółowego kampanii 1%, dla którego uczestnik tworzący własną grupę darczyńców, korzystając z prawnej możliwości tworzenia celu szczegółowego w ramach odrębnej umowy współpracy z Inicjatorem Partnerstwa (Fundacja Fundusz Lokalny SMK), mającego status Organizacji Pożytku Publicznego (KRS Nr. 0000 402 564).

Zasady podejmowania decyzji przez Partnerów oraz rozstrzygania sporów

  1. Uchwały podejmowane są w drodze głosowania, zwykłą większością głosów. Za uchwałę ważną uważa się jeśli w jej podjęciu brało udział min. 50% uprawnionych do głosowania.
  2. W przypadku równej ilości głosów głos decydujący przysługuje Operatorowi Partnerstwa.
  3. W sprawach spornych punktem odniesienia będą regulacje i doświadczenia wynikające z realizacji dotychczasowych programów współpracy w jakich uczestnicą strony Partnerstwa oraz warunki formalno – prawne jakie wynikają z umów Operatora (jeśli działanie finansowane jest w ramach z realizatorem projektu, dotacji zewnętrznej). Uzgodnień strony dochodzić będą na drodze consensusu, zaś ewentualnym arbitrem będą inne instytucje wskazane przez strony jako „arbitrzy”.
  4. Interpretacja zapisów Partnerstwa odbywa się na drodze uchwały podejmowanej przez „Radę Starszych”.
  5. W sprawach nieuregulowanych w umowie lub spornych nierozpatrzonych drogą arbitrażu zastosowanie mają właściwe przepisy k.c.
  6. Zmiana postanowień niniejszego Regulaminu wymaga zachowania formy pisemnego aneksu.